Oulujoki virtaa Suomen vyötäröllä ja yhdistää toisiinsa kaksi maakuntaa, Kainuun ja Pohjois- Pohjanmaan. Joki laskeen mereen Oulussa, mutta vetensä se saa pääosin Kainuusta. Varsinainen Oulujoki lähtee Oulujärvestä, Kainuun merestä. Pohjoisesta laskee järveen Hyrynsalmen tai Emäjoen reitti kaukaa Kuusamon rajoilta Kiantajärven kautta. Idästä Oulujärveen tuo vetensä Kajaaninjoen kautta Sotkamon reitti, kahdeksan tai yhdeksän järviulapan ketju.
Oulujoki on vedenvirtaamaltaan Suomen viidenneksi suurin joki n. 250- 270 m3 /s (eri lähteistä) vuotuiselta keskivirtaamaltaan (edellä Vuoksi ja Kemijoki n. 540-550 m3 /s, Tornionjoki 370 ja Kymijoki 290 m3/s. Kokemäenjoki on valuma-alueeltaan suurempi mutta pienempi virtaamaltaan. Iijoki, Paatsjoki ja Teno ovat myös Oulujokea pienempiä n. 174-195 m3/s luokkaa).
Oulujoen päävaluma-alue on Kainuu, jossa sademäärä on suuri ja toisaalta pohjoisen korkealla ylänköalueella haihtuma vähäinen. Näiden yhteissumma, valuma on suurimpia koko maassa. Kuivana kautena, alivirtaaman aikana Oulujoen virtaama on suurempi kuin vähäjärvisen Tornionjoen.
Oulujärvi sijaitsee poikkeuksellisen korkealla merenpinnasta 122,5 m (korkeammalla sijaitsevat suuremmista järvistä oikeastaan vain Kitka, n. 240 m ja Pyhäjärvi, 140 m, josta Pohjanmaan Pyhäjoki saa alkunsa). Oulujoki putosi n. 105 km matkalla suurimman osan korkeudestaan kahdessa koskessa: Niskakoski n. 9 km pitkä, putous jopa 35 m. Pyhäkosken putouskorkeus oli 56 metriä n. 18 km matkalla. Sen katsottiin olevan Suomen suurten jokien korkein, pisin ja voimallisin koski. (Imatran koskijakso – osana Imatrankoski n. 18 m – alkaen Vuoksenniskalta Rouhialaan oli vastaavan korkuinen ja Vuoksi oli tietenkin suurempi joki, virtausmäärältään yli kaksinkertainen. Vuoksessa kuitenkaan koskijakso ei ollut yhtenäinen – yksi koski - kuten Pyhäkoski.
Oulujoen rannat olivat useimmilla paikoilla jyrkät ja korkeat. Erityisesti Oulujärvi ja samoin monet suuret järvet latvareiteillä muodostivat hyvät ”luonnolliset” säännöstelyaltaat. Siksi Oulujoki oli näin jokirakentajien unelmajoki, se ensisijainen. Insinöörien laskelmissa Niskakosken voima oli n. 100 000 hevosvoimaa ja Pyhäkosken n. 200 000 Hv. Jo ennen sotia suunniteltiin Oulujoen rakentamista mutta vasta kun talvisodassa menetettiin suuri osa Vuoksen vesivoimaa, katse kiinnittyi nimenomaan Oulujokeen, josta oli saatavilla suurin sähköteho noista kahdesta suuresta koskesta. Kemijoki (lukuunottamatta suun Isohaaraa) ja Iijoki rakennettiin vasta myöhemmin.
Oulujoessa on seitsemän voimalaa, Oulujärveltä alkaen Jylhämä, Nuojua (putouskorkeus 23 m, 80 MW) (nämä kaksi Niskakoskessa), Utanen, Pyhäkoskessa on kolme voimalaitosta Pälli, Pyhäkoski
(put.korkeus 32 m, 120 MW, aiemmin kolmanneksi suurin vesivoimala Suomessa, suurin Imatra, toiseksi Petäjäskoski Kemijoessa on, samoin remonttien jälkeen pari muutakin joen voimalaa) ja Montta.
Oulussa on Oulun kaupungin omistama Merikoski. Muut ovat Fortumin omistamia.
Ensimmäisellä soutureitilläni Kuhmosta, josta kerroin Vaiettu joki -kirjassa, ohitin tai ylitin yhteensä 11 voimalaitosta. Oulujoen seitsemän ja Sotkamon reitillä Katerma ja Kallioinen sekä Kajaanissa Koivukoski ja Ämmäkoski. Sotkamon reitin voimalat rakennettiin 40- ja 50-luvuilla paitsi Ämmäkoski jo aiemmin.
Kaksi vuotta myöhemmin soudin myös Hyrynsalmen tai Emäjoen reitin Ouluun asti , matkalla myös 11 voimalaitosta, Oulujärven yläpuolella neljä voimalaa, Kiantajärveltä alkaen Ämmäkoski, Aittokoski, Seitenoikea ja Leppikoski. Emäjoki rakennettiin pääosin 50- ja 60-luvuilla Oulujoen pääuoman jälkeen.
Oulujoen vesistö on tiettävästi Suomen rakennetuin vesistö jopa 90% rakennettavissa olevasta suurempien uomien koskien voimasta. On sanottu, että ainakin aiemmin koko maailmassa vain USA:n Tennesee-joki on ollut yhtä voimallisesti rakennettu.
Oulujoen latvavesistöissä on toki kunnon koskia ja vapaita vesistöjä Kuhmosta ylöspäin mm. Lentuan ja Kaarneenkosket, Pajakka, Kuhmon alapuoliseen Saarikosken saakka. Ne ovat koskiensuojelulailla rauhoitetut.
Hyrynsalmen reitillä Perangan ja Hossanjoet ovat vapaita melkoisine koskineen. Hyrynsalmen reitin latvoilta vesistön pituus on jopa 430 km, putouskorkeutta löytyy n. 250 m. Toki Kainuun korkeimmilta vaaroilta esim. Iso Tuomivaara, vedet valuvat liki 400 m korkeudelta. Sotkamon reitti on ehkä hieman lyhyempi Kuumujoen latvoilta.
Tämä jokireitti on monessa suhteessa erityinen jopa ainutlaatuinen. Paljon sen luonteesta, historiasta ja merkityksestä on jo monilta unohtunut. Oulujoen vesireitin maisemallisen erityislaatuisuuden loivat Kainuun korkeiden vaarojen keskellä kimmeltävät, puhdasvetiset, laajat järvenselät, molempien latvareittien jokien kiivaat putoukset, rajuimpana Kajaanin Ämmäkosken putous, Suomen suurimmat avoimet järviaavat, Ärjän- ja Niskanselkä Oulujärvellä. Lopuksi kuohuivat Oulujoen kuuluisat kosket. Niska- ja Pyhäkoski. Nämä olivat Vuokatinvaaran ohella eräitä tärkeimpiä kansallismaisemiamme.
Oulujoen vesistö on ikivanha vaellusreitti. Sen peilikuvan muodostaa idän vedenjakajan takainen Vienan Kemijoen vesistö. Satojen kilometrien matkalla näiden kahden joen latvat muodostavat polveilevan kudoksen kuin toisiaan tavoittavat sormet. Ikiaikainen vaellustie on kulkenut tätä kautta Pohjanlahdelta Vienanmerelle. Vesiväylät ulottuvat myös Päijänteen ja Pielisen vesistöistä tätä kautta pohjoiseen Suomen Kemijoelle, Jäämerellekin.
Jo kivi- ja pronssikautiset yhteydet johtavat Valkean meren taakse, Vienanjoelle, sen latvojen kautta Volgalle ja epäilemättä etäisten kulkuväylien kautta vielä kauemmaksi Keski-Aasiaan, Silkkitielle. Oulujoen reitti on ollut solmukohta, kuljettiinko sitten mihin ilmansuuntaan tahansa.
Yhteydet vedenjakajien yli eri runoalueille, etenkin Vienaan, ovat ollut luontevia kautta aikojen pitkistä vihollisuuksien kausista huolimatta. Oulujoki oli aikanaan Karjalan, Novgorodin ja Bysantin tärkein kulkuväylä, viimeinen käsivarsi Sisä-Suomen alueella. Jokivarresta taisteltiin vuosisatojen ajan. Joki oli vainon väylä, suulla ei ollut paljon asutusta tästä syystä. Vasta kun Kajaanin ja Oulun linnat rakennettiin, alkoi Oulu kehittyä Pohjois-Suomen tärkeimmäksi keskukseksi.
Kuitenkin rauhan aikojen kauppa- ja kulttuuriset yhteydet säilyivät syvänä pohjavirtana. Väkeä muutti aika ajoin rajan yli molempiin suuntiin tai pakeni milloin nälkää, tauteja tai sotaväenottoja. "Laukkuryssien", vienankarjalaisten tärkeä kaupankäynti jatkui vilkaana vuosisatoja.
Oulujoen vesistö on myös kalevalainen virta. Monet Vienan runonlaulajasuvuista ovat Oulujoen vesistöalueilta sinne muuttaneita. Toiset vaelsivat tänne päin. Myytit, runoaiheet ja laulut ovat yhteyksien myötä voineet kulkea eri suuntiin. Elias Lönnrot hakeutui työhön, keräämään runoja ja synnyttämään Kalevalansa vesireitin keskeiseen leikkauspisteeseen, Kajaaniin, lähelle runoalueita, joista tärkein oli Viena.
Oulujoen vesireitin tervakulttuuri oli ainutlaatuinen. Sen keskeinen luomus oli tervavene, jota kutsuttiin myös paltamoksi. Tuo ominaisuuksiltaan uskomaton kulkuväline mahdollisti suurten tervamäärien kuljettamisen satojen kilometrien matkan alas suurten koskien reittiä. Koskia perattiin, rakennettiin laskuväyliä ja vetomöljiä. Näin tervaveneen kokoa voitiin kasvattaa jopa 14-15 jopa 16 metriin ja se saattoi kuljettaa jopa 4-5 tonnin kuorman. Vain Koillis-Euroopan taigasta rauhallisena virtaavan, valtavantervalauttojaan hitaasti kuljettavan Vienanjoen suun kaupunki Arkangeli saattoi kilpailla Oulun kanssa tervanviennin määrässä.
Muissa Suomen vesistöissä toki kuljetettiin tervaa tosin vähäisempiä määriä. Kuljetusvälineenä oli muilla joilla yleensä lautta. Tervavene oli juurikin ominainen nimenomaan Oulujoen vesistölle. Valtavan Oulujärven ja sen yläpuolisten suurten järviketjujen ansiosta Oulujoki rajun kevättulvan sijasta nosti vettään hitaammin kohti tulvahuippua likellä juhannusta. Joki virtasi suurimman osan matkaansa enemmän tai vähemmän kanjonissa ja oli syvä. Pahimpia koskipaikkoja perattiin 1700-luvulta alkaen. Näin tervaveneliikennettä voitiin harjoittaa liki koko sulan veden ajan.
Tervaveneellä suoritetun koskenlaskun perustalta syntyi myös matkailukulttuuri, aikanaan ainutlaatuinen maailmassa. Joki koskineen on ollut Suomen tärkeimmän matkailureitin päätepiste. Imatralta Punkaharjun, Savonlinnan, Puijon, Kolin ja Vuokatin kautta matkattiin tänne. Oulujoen koskenlasku oli monien mielestä parasta, mitä Suomi saattoi matkailijalle tarjota. Muualla nähtävyyksiä saattoi katsella, täällä kokea fyysisesti koskenlaskun hurjuuden.
Tästä kertoo suuri määrä matkakuvauksia tuon ajan kirjallisuudessa. Niskakoski oli raju mutta epäilemättä huipentuma oli Pyhän, Suomen korkeimman ja pisimmän kosken lasku. Aikanaan Oulujoen kaltaista matkailukoskenlaskua ei harjoitettu tiettävästi muualla maailmassa, (sanottiin, että erästä Japanin jokea lukuunottamatta) Kymmeniä eri kielillä kirjoitettuja kuvauksia löytyy, joissa matkustavaiset ja kirjoittajat
ovat ylistäneet koskenlaskuelämyksiä täällä.
Oulujoen lohi oli tunnettu herkku, jota Tukholman ja Pietarin hoveissa ja ravintoloissa pidettiin laadultaan parhaana. Oulujoen lohi oli prof. T.H. Järven vertailututkimuksessa kooltaan suurinta Suomen joissa. Saalismäärät eivät Oulujoessa tietenkään olleet suurempien Kemi- ja Tornionjoen veroisia, kuitenkin parhaimmilaan 100 000 kilon luokkaa.
Lohen urheilukalastus joella oli kuulua kaukana Euroopassa ja kauempanakin, ja etenkin Niskakoskea pidettiin eräänä maailman parhaista lohikoskista. Lohimiehet matkustivat pitkän ja vaivalloisen matkan päästäkseen kalastamaan tänne. Parikymmen kilometrinen lohensoutu kiivaassa Pyhäkoskessa oli ainutlaatuinen kokemus.
Ryöstökalastus meressä ja myös joella muiden eri tekijöiden ohella (uitto, kasvava teollisuus) romahdutti lohen määrän murto-osaan jo ennen joen rakentamista. Näin oli rakentamissuunnitelmat osaltaan helpompi viedä lävitse.
Oulujoki on ollut elintärkeä kaupungin kehitykselle. Tervakauppa loi jokisuun kaupungin, Oulun taloudellisen mahdin ja myös sivistyksellisen nousun.. Oulun kansainväliset yhteydet muodostuivat tavattoman laajoiksi ja vilkkaiksi.
Merikoski oli Oulun symboli, maassamme ja Euroopassa yleensäkin poikkeuksellinen kaupungin keskellä mereen laskeva suuren joen voimallinen koski. Oulujoen reitti, kultuurin väylä antoi aikanaan alueen ihmisille elämisen mahdollisuuksia, omavaraisuutta ja itsearvostusta. Se oli olennainen osa alueen ihmisen sielunmaisemaa. Jokimaiseman ja siihen liittyvien arvojen merkitys saattaa olla lopulta vielä paljon suurempi kuin osataan ajatellakaan. ihmismieli on monimutkainen ja herkkä, kaikki tajunnassa ei suinkaan ole tietoista.
Oulujoen vesireitin maisema, sen upeat kosket ja villi lohi päätettiin aikanaan uhrata sähköntuotannolle. Vapaan joen menetykseen liittyvä surutyö ei ole vielä lainkaan ohitse. Se tulee epäilemättä olemaan kipeä asia tulevillekin sukupolville. On tärkeää muistaa, palauttaa mieleen ja vaalia. On yritettävä löytää pitkäaikainen näkökulma Oulujokeen ja sen tulevaisuuteen. Joen ekologinen puhtaus ja elinvoimainen kulttuuri sen rannoilla kehittyvät käsi kädessä. Voimalaitostenkaan aika ei ole ikuinen. Joen palauttamisesta aikaa myöten mahdollisimman luonnontilaiseksi on myös rohjettava keskustella.
Pekka Jurvelin
Näkökulmani Kainuun maisemaan on soutajan. Olen soutanut Oulujoen vesistön molemmat, Sotkamon ja Hyrysalmen reitit latvoilta alas merelle. Kolmas pitkä soutuni vastavirtaan mereltä, Hailuodosta Emäjoen latvoille antoi toisenlaisen, hitaamman, viivyttelevän kokemuksen. Olen katsellut metsiä, vaaroja, rantojen yksinäisiä taloja ja kyliä vesiltä käsin milloin keinuvasta milloin taas tyynestä, usein kesäyön hiljaisesta, runollisesta elementistä. Olen saanut kokea kaiken tuon kauneuden ja syttynyt sille.
Jouduin kiskomaan venettä ohi voimalaitosten, joiden patoja kertyy molemmille reiteille yksitoista. Hikipisaroita piti pusertaa. Kyyneleitäkin. Olen yrittänyt kuunnella kadonneiden koskien ääniä, hahmottaa niitä maisemista tai vanhoista valokuvista. Olen tuntenut menetetyn maiseman kivun. Suurilla järvenselillä, vaikka säännöstellyilläkin, voi silti yhä kokea kainuulaisen luonnon parhaat piirteet, väljyyden, avaruuden, kaukaisuuden sinertävät kumpareet, peltoläiskät rantarinteissä ja vaarojen välissä välkehtivät vedet. Rauhan.
Sotkamon reitillä nimet Katerma, Kalliokoski, Koivukoski ja Ämmä ovat nykyisin voimalaitosten nimiä. Hyrynsalmen reitin padotut jokivedet alkavat myös Ämmästä, josta alkoi Kiannan kuuluisa koskijakso jylhimpänä Aittokoski. Hyrynsalmen alapuolella kuohui kiehtovaniminen Seitenoikea ja lopuksi Iijärveltä alkoivat Kiehimänjoen kosket ennen Oulujärveä.
Vapaita vesiä löytyy vielä Kainuun pääreiteillä. Koskenlaskun hurmaan voi antautua veneellä ja helpommin kanootilla. Pohjoisen reitin ylimmästä Perankajärvestä alkaa koskinen, kiemurteleva Perankajoki, jolla vaeltajan on kuljettava nelisenkymmentä kilometriä itäkoilliseen Valkoisen meren suuntaan. Lounatkosken ankarat kuohut on viisainta kiertää. Vasta Hossan järvillä kiertää reitti etelän suuntaan alas Hossanjokea. Sen yläosien kosket etenkin Levveänkoski ovat haaste melojille ja vielä vaikeampia venemiehille.
Sotkamon reitin latvoilla ärjyy etenkin kevätkesästä Änättikoski, josta vene on parempi laskea köydellä. Laskematon on myös rajunkaunis Lentuanjärveen putoava Kaarne. Iivantiiran ja Lentuan välillä voi kuitenkin keinua muissa, ylempien Nivan koskien kuohuissa. Lentuankoski on vahva elämys. Sen suuret hyökyaallot saa kokea matkailuveneessä kokeneen laskijan melan varassa. Taitaa olla ainoa paikka Kainuussa, jossa tiematkailija voi kokea kosken hurmion. Osannevatko kuhmolaiset arvostaa riittävästi vapaita koskiaan? Pajakka kuohuu aivan kaupungin keskustassa ja viimeinen Saarikoski on pitkä ja korkea putous keväällä, kun vesi on vuolas ja alapuolisen Ontojärven pinta alimmillaan.
Kummallinen on tunne, kun koskenlaskun hurma on ohi, ja viimeisen vapaan kosken kohina hiljenee takana. Saarikosken lasku satasaariseen Ontojärveen tai Hossanjoen alimman Raaninkosken kohinan hiljeneminen ja virran vähittäinen laajentuminen Kiannan seliksi luo mieleen haikeuden. Vapaat vedet jäävät taakse, edessä ovat kahlitut kosket, säännöstellyt vedet, kummalliset vuodenkierron vastaiset vedenpinnan vaihtelut ja kaiken kauneuden keskellä tarpeettomasti veteen sortuvat saaret, ikiaikaiset asuinpaikat.
Kainuun vesillä on hienointa liikkua varhaiskesällä. Ylimmät järvenselät saattavat kantaa jäitään vielä toukokuun loppupuolella. Viileä on järvien tuulinen kevät, mutta silloin luonto on kiihkeimmillään; joutsenet, teeret, käet ja pienemmät rantapensaikkojen laulajat panevat parastaan, rentukat loistavat ja ihmeellinen vihreä aalto valtaa vähitellen rantojen kasvustot. Mutta myös heinäkuussa, kun vedet ovat armeliaampia, ihmiset häärivät rannoilla ja kesämökit ovat vilkkaassa käytössä, saattaa viileässä kesäyössä kokea paluun kevääseen. Yllättäen päivällä jo vaienneet linnut puhkeavat lauluun, säkeiden juoksutuksiin – vielä hetkeksi. Syyskesän aikaan yön jo hämärryttyä ei vesillä liikkuminen ole enää kovin turvallista vaikka hitaasti ja varovasti järvenselällä tai joella vastavirtaan edetessä saattaa kokea öisen hämyn ja hiljaisen lumon.
Kainuussa kohtaavat vaarat ja vedet. Unohtumattomimmat vaaramaisemat järvenselkien takana olen kokenut täällä. Kiantajärven rannattoman horisontin puhkaisevat kummalliset vaaranlaet, peikonpäät, joista vähitellen kasvaa etelään soutaessa yhtenäinen rantaviiva, metsäiset kumpareet. Yksitoikkoisen, lähes kanavaksi kaivetun Emäjoen yläosan jälkeen saapuminen Hyrynjärven vaaraiseen avaruuteen on riemastuttavaa. Kun hienon Vuorisaaren takaa aukeaa lännen suunnalla Tuomivaarojen, vesistön korkeimpien vaarojen jono, näky huikaisee soutumiestä.
Lentuanjärven kimmeltävät selät, pitkät vuonot, pohjoisosan sokkeloiset ja jyrkkärantaiset salmet on koettava veneestä. Lentuan rantojen etäisyyteen sinertyvät vaarat kuten Timoniemenvaara ovat Selkäsaarilta, vesiaapojen keskellä sijaitsevasta turvasatamasta kesäyössä katsellessa unen maisemaa. Sotkamon reitillä on kuitenkin huipentuma Ontojoen kapeiden salmien jälkeen Ison Kiimasen takana kuin äärettömän kaukana kohoava Vuokatin juhlava laki, kansallismaisema. Suomen lippu veneen perässä liehahtaa silloin uljaasti.
Vesistöä ylöspäin noustessa, kun Vaalan kurkku ja Oulujoen niska jää taakse, avautuu ja Oulujärven Niskanselkä kaikessa valtavuudessaan. Idän kaukaisuudessa kohoaa Kivesvaarojen huima jono, kaunis vaikka hylättyjen lasketteluaukkojen haavoittama. Kivesvaara on portti sydän-Kainuuseen, saapuipa mereltä tietä tai vesiä myöten. Manamansalon saaren takaa avautuu Suomen suurin avoin järvenselkä Ärjä, jota voi puiden lomasta tähytä melkein huimaavasta korkeudesta, jos vain hoksaa kiivetä Paljakan jyrkänteelle. Sieltä voi tiedustella reittiä salaperäiseen tarujen Ärjänsaareen. Aina kun soutaja saapuu Oulujärvelle, tuntee, ettei se enää ole järvi. Kainuun meri on portti, joka laskee soutajan lävitseen tai sitten sulkee tien.
Oulujoki oli maineikas lohijoki. Lohi nousi Emäjoella Seitenoikean kuohuihin ja Hyrynsalmen Lietejokeen, mutta ei ilmeisesti jostain syystä Hyrynjärven yläpuolisiin koskiin. Kajaaninjoella lohen nousu tiettävästi pysähtyi Ämmäkosken rajuun könkääseen. Nykyisin Merikosken kalatien kautta lohella on pääsy nelisenkymmentä kilometriä Monttaan asti, josta se unelmoi noususta ylöspäin takaisin entisille Kainuun hääsijoilleen.
Tervan virta oli Oulujoki latvareitteineen. Vesistön ainutlaatuinen innovaatio oli tervavene, pitkänsolakka, notkea jopa 15-16 metrinen kuljetusväline. Jopa neljä, viisi tonnia painavana se syöksyi alas kovia koskia. Se oli aikansa huipputeknologiaa, kommunikaatioväline. Vaikka vene oli tyhjempi oli paluu ylös jokea vastavirtaan raskas mutta sauvoen, soutaen, purjetta apuna käyttäen, väliin rannalta kiskoen riuhdottiin kohti ylävesien kotirantaa. Vielä paikoin on jäljellä tervasoudun monumentteja, kivisiä vetomöljiä, entisajan rakentajien suursaavutuksia.
Poikkeuksellisen hieno on Oulujoen vesistön historia, kun se äärelle pysähtyy. Ikivanha vaellusreitti kulki Perämeren ja Valkean meren välillä pitkin sisarvesistöä Vienan Kemijokea. Vielä kauemmaksi ylettyvät vesireitit, Vienanjoelle, Volgalle, Kaspiaan, silkkitielle… On se ollut sotaväylä, tuhon ja tulen maisema. Sotauiskot ja –haapiot ovat täällä uineet kylväen kuolemaa, mutta vielä pidempi ja vanhempi on kaupan, ajatusten, runojen kulkuväylä. Kalevalainen ja runon virta vesistö on. Latvavesien ja Vienan runonlaulajilta Lönnrot tallensi säkeensä ja loi täällä Kalevalan. Vesistö on Eino Leinon, Isa Aspin ja niin monien runoilijoiden virta. Matkailun virta: Imatralta Punkaharjun Puijon, Kolin kautta Kajaanin koskille ja Vuokattiin. Lopulta Oulujoen Niskakosken ja Suomen korkeimman ja voimakkaimman kosken, Pyhän lasku oli väkevintä, mitä Suomi saattoi tarjota matkailijalle.
Lopulta Oulujoen vesistöstä tuli tiettävästi maailman rakennetuin joki. Oulujoen sähköllä maa nostettiin jaloilleen sodan tuhoista. Mutta näin siitä tuli myös kivun, menetyksen ja surun joki. Rakentamisen myötä tämä kuitenkin myös arkkitehti Aarne Ervin virta, kauniiden rakennusten sarja jatkuu Pyhäkoskelta Emäjoen ylävesille asti. Oulujoki vesistöineen on myös uudelleen löytämisen, unelmien virta, kohta taas lohen nousun, sen myötä taas suurten kalastuselämysten virta. Kenties aikaa myöten vapaana kuohuvien koskien. Voin väkevästi suositella vesillä vaeltamista. Sieltä aukeaa toisenlainen Kainuu kuin häliseviltä teiltä: veden rauha, joskus rajut tyrskyt mutta myös kesäyön äänettömyys, uinuvat aavat ja vaarat, joiden tyköä voi tavoittaa Eino Leinon luontorunojen herkimmät tunnelmat. Mutta varatkaa aikaa ja nöyryyttä; muistakaa kunnioittaa koskien ja tuulten voimaa.
Pekka Jurvelin
Lähde: Kainuun luontokohdeopas (2005), toim. Jouni Laaksonen